Thursday, June 25, 2009

emosi...

gambar sekadar hiasan..

Emosi adalah istilah yang digunakan untuk keadaan mental dan fisiologis yang berhubungan dengan beragam perasaan, pikiran, dan perilaku. Emosi adalah pengalaman yang bersifat subjektif, atau dialami berdasarkan sudut pandang individu. Emosi berhubungan dengan konsep psikologi lain seperti suasana hati, temperamen, kepribadian, dan disposisi.

Kata "emosi" diturunkan dari kata bahasa Perancis, émotion, dari émouvoir, 'kegembiraan' dari bahasa Latin emovere, dari e- (varian eks-) 'luar' dan movere 'bergerak'. "Motivasi" juga diturunkan dari movere.

4 comments:

  1. sebab sume org diberi perasaan iaitu ditafsir oleh hati..kalau sume org xde emosi setiap benda yg dilakukan didunia ni tiada kesan..contoh iklan kfc..mnunjukkan rasa ksedpan ayam goreng namun org tidak pedulikan..)jadi kalau tiada perasaan seseorang itu tidak normal..terutama orang seni kerna ia lebih peka dan lebih berperasaan dan sensitiviti..cm kamu yg pnh sdih2 tu..)iulah emosi..)sume org pnh lalui perasaan yang sama cuma keadaan yg berlainan..)fuhh ckupla stakat ni..pnjang dh mengarut ni..hehe..)

    ReplyDelete
  2. panjang soe..sila post dlm entry trs...hehe

    ReplyDelete
  3. muka kita 3 terlebih emosi nampak hahha

    ReplyDelete